*イギリスのMBAの授業はどのようなものか?
今から20年程前にはなるが、私は26歳の時にイギリスの大学院に留学してMBAを取得した。イギリスのMBAの情報は少ないので、今更ではあるが記してみたい。
私が留学した大学院はイギリスのラッセルグループの一校である。アメリカのアイビーリーグにあたるもので、構成大学としてはオックスフォードやケンブリッジなど錚々たる大学が並ぶ。MBAの一学年の人数は350人で66カ国から学生が集まっていた。日本人はその内5人だった。
アメリカのMBAが2年間なのに対しイギリスは1年間だが、内容的には同じなのでその分凝縮されていて忙しい。科目としてはコア科目と選択科目があり、それぞれの科目が講義1時間半、グループ単位でのケーススタディ1時間半の計3時間で1科目となる。コア科目は「経営戦略論」「組織行動論」「財務会計論」「経済学」「統計学」「マーケティング論」「人的資源管理論」「オペレーションマネジメント」「労使関係論」で構成される。1回の授業で教科書が50ページ程進むので事前に教科書を読み、加えてケーススタディの予習もする。各科目につき期間途中で10ページ程度のレポート提出が2回ある。試験は記述式で1科目3時間、設問に対しての回答を合計で10ページくらい書く。これらを7ヶ月間で終える。内容的に盛り沢山なので、大体寝るのは毎日夜中の2時~3時だった。
その後は、2ヶ月間で選択科目とグループワークでのビジネスプラン作成を行う。選択科目は自分の興味があるものを2科目選択する。「国際ビジネス論」「経営情報システム論」「起業家論」など様々だが、私は「Eマーケティング」と「観光経営論」を選択した。ビジネスプランはグループで架空のビジネスを考えて、経営計画を作成してプレゼンテーションを行う。評価は教授と実際の企業人が行った。私はインド、中国、アフリカ諸国のグループメンバーとウェディング関係のビジネスプランを作成したが、何と55チーム中、レポートもプレゼンも一位になることが出来て、チームメンバーと共に驚き喜んだ記憶がある。
最後は3ヶ月程で修士論文を作成する。指導教授に相談しながら100ページ位の論文を書く。テーマと仮説を設定し、それについての学術的な理論や考察を述べた上で、実際にアンケート調査を実施し、そのデータを統計学的に分析して、自身の仮説を立証する。私はスーパーマーケット業界でのリレーションシップマーケティングについての修士論文を作成した。
当然だがこれらを全部英語で行う。今振り返ってみても中々ハードな一年だったと思う。最近は日本でもMBAを学べるが、どうせなら海外の方がクラスメートも多国籍でエキサイティングな経験ができるので、可能であれば是非チャレンジをして欲しい。
私にとって、MBAで得たグローバルな友人関係やハードな勉強を乗り越えたという自信は、今でもかけがえのない財産となっている。そして、何よりも楽しく夢のような一年だった。
*What are the classes like in the MBA program in the UK?
I earned my MBA in the United Kingdom about 20 years ago at the age of 26, and I'd like to share my experiences as there is limited information about UK MBA programs. The graduate school I attended was part of the prestigious Russell Group, akin to the Ivy League in the United States, with universities like Oxford and Cambridge among its constituents. The MBA class comprised 350 students from 66 countries, with only five being Japanese.
While American MBAs span two years, the UK program condensed the same content into a rigorous one-year schedule. Core subjects included "Strategic Management," "Organizational Behavior," "Financial Accounting," "Economics," "Statistics," "Marketing Theory," "Human Resource Management," "Operation Management," and "Labor Relations." Each class consisted of a 1.5-hour lecture and a 1.5-hour group case study, progressing through 50 pages of textbooks per session.
Following seven intense months of coursework, we spent two months on elective courses and group projects, creating a business plan. I chose "E-Marketing" and "Tourism Management" as my electives. Our group developed a fictional business plan related to the wedding industry, earning the top spot among 55 teams in both report and presentation evaluations.
The final phase involved a three-month period dedicated to writing a master's thesis, involving consultation with a supervisor, setting a theme and hypothesis, conducting academic research and surveys, and statistically analyzing the data. I focused on relationship marketing in the supermarket industry.
Reflecting on this challenging year, I believe pursuing an MBA abroad offers a more diverse and exciting experience. The global friendships and the confidence gained from overcoming the rigorous curriculum remain invaluable to me. Above all, it was a joyous and dream-like year that I wouldn't trade for anything.